کاربرد پودر کاکائو چیست؟ کاربرد پودر کاکائو در انواع صنایع و آشپزی در خانه

کاربرد پودر کاکائو

وقتی از کاربرد پودر کاکائو صحبت می‎‌کنیم، اغلب باید دلیل محبوبیت آن را بازگو کنیم. طعم خاص پودر کاکائو و خواص بی‌نظیرش موجب شده جزء پرکاربردترین و پرفروش‌ترین مواد اولیه در صنعت خوراکی و موادغذایی باشد. برای همین است که تولیدکنندگان انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، شیرینی، شکلات و بستنی همیشه دنبال پودر کاکائو باکیفیت و با قیمت قابل قبول هستند. پودر کاکائوی مرغوب از یک طرف موجب خوش‌طعم شدن و افزایش ارزش غذایی محصول نهایی شده و از طرف دیگر قیمت متعادل و مناسب آن موجب فروش بیشتر محصول خوراکی خواهد شد.

در این مطلب بر آن هستیم که هم کاربردهای پودر کاکائو را مرور کنیم و هم از خواص خوراکی و دارویی و درمانی آن بنویسیم با ما همراه باشید.

پودرکاکائو چیست؟

پودر کاکائو از میوه درخت کاکائو که فقط در مناطق گرمسیر و استوایی رشد می‌کند به وجود می‌آید. این درخت تاریخچه‌ای 2000 ساله دارد که اصالت و قدمت پودر کاکائو را نشان می‌دهد و در ساحل عاج، غنا، اندونزی، نیجریه، اکوادور، کامبوج و برزیل رشد می‌کند. میوه درخت کاکائو دارای دانه‌های معطر و تلخ است پودر کاکائو از فرآوری این دانه‌ها تولید می‌شود.

کاربرد پودر کاکائو

پودر کاکائوی خام و اصلی همیشه تلخ است اما درجات تلخی متفاوتی دارد که این درجه تلخی به درخت و منطقه‌ای که در آن رشد کرده بستگی دارد. خاصیت حل‌شدگی و ترکیب شدگی بی‌نظیر پودر کاکائو در مواد دیگر یکی از دلایل محبوبیت آن در صنایع غذایی است. این حل شدن(معمولا با شکر، بیکینگ‌پودر، وانیل یا شیر) موجب می‌شود تلخی اولیه پودر کاکائو تا حد زیادی از بین برود. در برخی محصولات، مانند شکلات تلخ بالای 80% یا بستنی‌ها و شکلات صبحانه‌های دارک، به عمد این تلخی را حفظ می‌کنند.

رنگ پودر کاکائو نیز متفاوت است. ما پودر کاکائوی روشن، تیره یا حتی پودر کاکائوی سیاه داریم که این موضوع نیز به نوع درخت و منطقه‌ای که در آن رشد کرده بستگی دارد. مثلا پودر کاکائوی هلندی تیره‌تر و تلخ‌تر از انواع دیگر پودر کاکائو است. اما پودر کاکائوی ترک روشن‌تر بوده و طعم ملایم‌تری دارد. هر تولیدکننده‌ای با توجه به نیازها و ملزومات خود تصمیم می‌گیرد چه نوع پودر کاکائو را در محصول خود استفاده کند.

کاربرد پودر کاکائو

خواص پودر کاکائو

پودر کاکائو در یک کلام یک آنتی‌اکسیدان قوی است. انرژی‌بخش، ضدافسردگی و ضدالتهاب است. از خواص پودر کاکائو برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی زیاد گفتند و همچنین عامل بالا رفتن سوخت‌وساز بدن و در نتیجه کاهش وزن نیز می‌شود. کنترل فشارخون، قندخون و کلسترول از فواید دیگر کاکائو برای سلامت عمومی بدن است. از خواص درمانی پودر کاکائو نیز می‌توان به نقش آن در محافظت از پوست و آبرسانی به پوست و مو اشاره کرد.

کاربرد پودر کاکائو

کاربرد پودر کاکائو در صنعت

علاوه بر خواص کاکائو که ذکر شد، طعم کاکائو نیز یک طعم خاص و پرطرفدار است و موردپسند بیش از نود درصد ذائقه‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین بدیهی است که از آن به عنوان مواد اولیه در بیشتر خوراکی‌ها استفاده شود. کاربرد پودر کاکائو در صنعت بسیار قابل توجه است. از کیک و بستنی و انواع نوشیدنی و شکلات‌های خوشمزه، بیسکوئیت، کلوچه، سس‌های شکلاتی، شیرینی و شکلات صبحانه گرفته تا شامپو و لوازم آرایشی بهداشتی که همگی از کاربردهای پودر کاکائو در صنایع مختلف هستند.

کاربرد پودر کاکائو در مواد غذایی

پودر کاکائو کاربردهای مختلفی در تولید و تهیه موادغذایی و خوراکی دارد و هر محصولی که مقداری کاکائو در آن استفاده شده باشد جذابیت چندین برابری نسبت به باقی محصولات دارد. زیرا در اکثر مردم به دلیل طعم و رنگش علاقه‌مندان زیادی دارد. برای مثال پودر کاکائو در تهیه کیک تولد هم به عنوان طعم دهنده و هم به عنوان تزئین استفاده می‌شود. همینطور در تهیه کیکهای صبحانه و تک نفره که به نسبت کیک های وانیلی و میوه‌ای فروش و مصرف بیشتری دارند. استفاده در تولید انواع شکلات کاکائویی و تلخ که در سراسر دنیا علاقه‌مندان بسیاری دارد و انواع مختلفی در ابعادهای متنوعی تولید می‌شوند.

استفاده از پودر کاکائو در محصولات آرایشی و بهداشتی

شاید تعجب کنید اگر بدانید از پودر کاکائو در برخی شامپوها نیز استفاده می‌شود! بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت پوستی از پودر کاکائو در ترکیبات خود استفاده می‌کنند. پودر کاکائو حاوی گوگرد است و از خواص مهم گوگرد درمان انواع آکنه، زگیل، پسوریازیس و شوره‌سر است.

کاربرد پودر کاکائو

از ماسک پودر کاکائو برای تقویت ریشه مو، براق و پرپشت شدن مو استفاده می‌کنند. همچنین از خاصیت رنگ‌دهی پودر کاکائو می‌توان برای ساختن رنگ طبیعی برای مو استفاده کرد. رنگ طبیعی را معمولا از ترکیب پودر کاکائو، قهوه و حنا می‌سازند.

کاربرد پودر کاکائو در بستنی

کاربرد پودر کاکائو

بستنی کاکائویی در زمره پرطرفدارترین بستنی‌ها در میان بزرگسالان و کودکان است. بنابراین پودر کاکائو همیشه پای ثابت در لیست خرید مواد اولیه کارخانه‌های بستنی است. همچنین از پودر کاکائو در سس شکلاتی برای تزئین انواع دیگر بستنی نیز استفاده می‌شود. بنابراین از کاربرد وسیع پودر کاکائو در تولید انواع بستنی شکلاتی، دارک، کاراملی، نوتلایی و همچنین طعم‌دهندگانی چون کیت‌کت، اسنیکرز، کوکی و… نباید غافل شد.

کاربرد پودر کاکائو در نوشیدنی‌ها

کاربرد پودر کاکائو

قطعا تابحال طعم بی‌نظیر انواع شیک شکلاتی، موکا، لاته کاکائو و شیرکاکائو در کافی‌شاپ‌ها امتحان کرده‌اید. بله، پودر کاکائو در نوشیدنی‌ها هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد! شما می‌توانید در منزل نیز نوشیدنی‌های بی‌نظیری چون انواع شیک‌ها، اسموتی کاکائویی، هات چاکلت، آیس شکلات و شکلات داغ را با استفاده از پودر کاکائو تهیه کنید.

کاربرد پودر کاکائو در مکمل‌های غذایی و ورزشی

کاربرد پودر کاکائو

پودر کاکائو منبع منیزیم است که برای استقامت بدن و افزایش انرژی بسیار مفید است. استفاده از یک نوشیدنی کاکائویی یا مکملی که در تولید آن از پودر کاکائو استفاده شده قبل ورزش موجب افزایش اکسیژن‌رسانی به خون و در نتیجه افزایش قدرت بدنی و انرژی می‌شود. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم یکی از خواص مهم کاکائو آنتی‌اکسیدان بودن آن است که احتمال ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و فشار خون و پیری زودرس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

انواع مکمل‌های غذایی و ورزشی چون وی، کراتین و گلوتامین همواره سعی دارند از مواد طبیعی استفاده کنند تا سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن ورزشکاران را به بهترین نحو تامین کنند. استفاده از پودر کاکائو طبیعی در این مکمل‌ها موجب افزایش ارزش غذایی آنها می‌شود.

کاربرد پودر کاکائو: جمع‌بندی

از کاربردهای بیشمار پودر کاکائو در صنایع مختلف هرچه بگوییم کم گفتیم. پودر کاکائو علاوه بر طعم منحصربفرد و دلنشین، خواص متعددی دارد و برای همین در تولید انواع محصولات غذایی و بهداشتی همواره حضوری فعال دارد.

خرید پودر کاکائو به صورت عمده و کیلویی از تامین کننده اصلی آن، همواره یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و صاحبان کارخانجات بوده و هست. بازرگانی کاژین با بهره گیری از مهارت، ارتباطات و دانش کافی در جهت تامین نیاز بازار، در زمینه واردات پودر کاکائو به ایران فعالیت داشته و همیشه یکی از انتخاب‌های اصلی متقاضیان پودر کاکائو بوده است. جهت خرید یا مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

برای استعلام قیمت پودر کاکائو یا مشاوره رایگان پیش از خرید تماس بگیرید